L'utilisation de la littérature de jeunesse en classe: les enseignants ont la parole
Auteurs-es
Monique Lebrun
Céline Lamarche
Résumé
Summary: Very few school teachers use children's literature in the classroom, even though tales and novels give pupils a reading experience that no text book can provide. Examining these experiences of expert teachers who based their French classes exclusively on the study of children's novels, M. Lebrun and C. Lamarche discover that the fate of a literary work in the classroom depends largely on the passion of a literate educator who can use the resources of the school library, and who can create activities which address students' needs and concerns, as well as those which conform to the main objectives of the Ministry's program.
Résumé: Rares soni les enseignants qui recourent de façon systèmatique à la littérature de jeunesse en classe. Pourtant, celle-ci a l'avantage de faire vivre aux enfants une expérience de lecture esthétique que n'offre aucun manuel. A travers les témoignages d'enseignants experts pour lesquels la leçon de français est entièrement axée sur la lecture oeuvres de fiction, nous découvrons que la vie du livre en classe dépend de la passion de l'éducateur lettré sachant exploiter la bibliothèque de classe, modulant ses activités à la fois selon les directives d'un programme envisagé dans ses lignes directrices et selon les besoins et les intérêts de ses élèves.