Constellations of Identity in Canadian Young Adult Novels
Authors
Cornelia Hoogland
Abstract
Résumé: Bien qu'elle ait diversifié sa thématique, la production littéraire récente destinée aux adolescents ne parvient guère à insuffler un renouveau à ses récits. Ce paradoxe s'explique en partie par la permanence d'une vision "coloniale" de l'identité et de l'unité canadiennes, qui tend à imposer un héritage culturel commun, et se perçoit dans l'infrastructure narrative incitant les héros à choisir l'uniformité et à ignorer la pluralité. L'auteur analyse la représentation des personnages et les problèmes d'identité auxquels ils sont confrontés, et conclut que, dans la plupart des cas, les personnages en viendront à opter pour l'idéologie dominante et les schèmes de comportement traditionnels.
Summary: Although Canadian fiction for young adults broadened its range of themes, they are imperfectly embodied in the narratives told. A colonial approach to issues of identity and unity is demonstrated in the desirability of a common culture and heritage and in the narrative pressure on the characters to choose uniformity over multidimensionality. In this paper look at the representations of characters, the identity issues which concern them, and the ways in which those issues are resolved. The mutually-exclusive binaries used to analyze groups and the polarized choices that are put to them become their either-or solutions. The hazards are that the standards of achievement and meaning for young people will be geared to suit the prevailing ideology and that their actions fit the established categories of behaviour.