A Select Bibliography of Canadian Picture Books for Children by Aboriginal Authors

  • Paul DePasquale
  • Doris Wolf

Abstract

Résumé: La présente contribution propose une sélection d'ouvrages pour l'enfance et l'adolescence parus depuis 1967 et dont les auteurs sont d'origine autochtone. Ce choix est tiré d'une bibliographie qui se veut exhaustive, entreprise en 2002 et à la veille d'être complétée. Les œuvres recensées ont été publiées par trois éditeurs amérindiens et quatre maisons d'édition traditionnelles dites établies. À la différence d'autres bibliographies qui incluent les livres "sur" le sujet sans préciser l'identité des auteurs, tous les écrivains retenus ici s'identifient expressément comme autochtones. Il est à espérer que la publication de la bibliographie exhaustive permettra d'assurer une meilleure connaissance de la production littéraire pour la jeunesse chez les Premières Nations. Summary: This select bibliography is a sampling of the comprehensive descriptive bibliography of children's and young adult books by Aboriginal authors published since 1967 which the authors have been working on since 2002 and are close to completing. This present bibliography focuses on the front and back lists of seven publishers that publish Canadian Aboriginal children's literature, three of which are Aboriginal publishers and the remaining four general and/or mainstream publishers. By including only authors who self-identify as Aboriginal, this resource stands apart from existing ones that use a "by and about" selection criteria ("by and about" Aboriginal peoples, First Nations, Natives, etc.,), which allows for the inclusion, without identification, of books by non-Aboriginal authors. The authors hope that this select bibliography and especially the comprehensive one to come will be a useful resource for educators, librarians, students, community groups, parents, researchers, writers, and anyone else with an interest in Aboriginal literature but who have struggled to identify Aboriginal-authored children's literature for teaching, studying, research, and enjoyment purposes.
Published
2007-07-20