"That Unholy Tendency to Laughter": L.M. Montgomery's Iconoclastic Affirmation of Faith in <em>Anne of Green Gables</em>

  • Monika B. Hilder

Abstract

Résumé: Cet article analyse la vie et l'œuvre de L.M. Montgomery. Il s'attache en particulier aux déchirements entre, d'une part, son rejet conscient de certains principes chrétiens, hérités de la pratique presbytérienne de Cavendish, et, d'autre part, l'exploration passionnée d'une foi chrétienne dans Anne . . . La Maison au pignons verts. En subvertissant de manière amusée l'image d'un christianisme traditionnel conforme à la raison, le roman propose en filigrane une foi individuelle et vivante, approfondie par la passion, l'imagination et le don d'émerveillement. L'étude du roman de Montgomery ouvre ainsi un nouveau champ d'enquête sur le presbytérianisme canadien et les réflexions en cours sur le puritanisme, la Bible judéo-chrétienne, et les perceptions de l'enfant. Cet article s'adresse enfin à tous qui ont déjà considéré avec humour les pratiques religieuses. Summary: This paper investigates the competitive space between L.M. Montgomery's conscious rejection of several tenets of Christianity as frequently practiced by her own Cavendish Presbyterianism and her passionate, imaginative exploration of Christian faith in her novel Anne of Green Gables. Through humorous subversion, Montgomery dethrones the idol of an overly rational conventional Christianity in order to offer instead a compelling window on or icon of a personal living faith that is informed by passion, imagination, and wonder. Her complex viewpoint offers a rich field of inquiry into Canadian Presbyterianism at the turn of the twentieth century as well as ongoing discourses about Puritanism, the Judeo-Christian Bible, and related perceptions of children. This paper is dedicated to all people who have ever found the practice of religion deeply humorous.
Published
2007-07-20