The Sense of "Before-Us": Landscape and the Making of Mindscapes in Recent Australian Children's Books
Authors
Rosemary Ross Johnston
Abstract
Résumé: À la lumière de quatre albums illustrés récents, l'auteure soutient que la littérature pour la jeunesse australienne propose une phénoménologie du paysage national. Fondée sur le concept de «chronotope visuel» d'inspiration bakhtinienne, l'analyse examine le rapport particulier entre les personnages, les événements et l'espace-temps qui se dégage des illustrations. La construction de cet espace-temps répond à un codage idéologique, perceptible dans le jeu entre le temps présent et celui du mythe. Ce jeu s'inscrit au coeur de la relation entre les chronotopes visuels et narratifs. Les œs étudiées ici suggèrent l'existence d'une relation métaphysique aux paysages sauvages caractéristiques de l'Australie : la brousse et le désert.
Summary: Referring to four recent Australian children's books, this paper argues that children's literature contributes to a phenomenology of landscape. Using Bakhtinian theory as a starting point and developing an idea of the "visual chronotope" to describe the relationship of people and events to time and space in the pictures of picturebooks, it notes that the construction of time-space in narrative is ideologically encoded. It proposes that there is a characteristic interplay in picturebooks between "present" and what Bakhtin called "great time," and that this interplay emerges out of the relationship between verbal and visual chronotopes. The Australian texts studied here suggest a significant metaphysical relationship with the bush/desert/wild place of Australian landscapes.