The Influence of the Second World War on Magic Realism in British Children's Literature

  • Teya Rosenberg

Abstract

Résumé: Les événements menaçants vécus durant la Deuxième Guerre mondiale sont souvent décrits dans un double-sens paradoxal entre l'habituel et l'inhabituel. Durant la deuxième moitié du vingtième siècle, des auteures et auteurs majoritairement britanniques ont établi une littérature jeunesse joignant le réalisme et l'imaginaire; ce sous-genre, que l'on pourrait appeler « réalisme merveilleux », offre une description de la réalité que ni le réalisme ni l'imaginaire peuvent englober. Cet article examine la fonction du réalisme merveilleux dans certains romans de Alan Garner, Susan Cooper et Diana Wynne Jones, afin de constater la façon dont leurs expériences d'enfance de la Deuxième Guerre mondiale se révèle dans la structure même de ces œuvres. Summary: Many British citizens who experienced the threats and bombings of the Second World War recall the experience in terms of doubleness, a paradox of normality and abnormality. In the second half of the twentieth century, British authors have been the most common producers of a children's literature that combines realism and fantasy, a form that can be called magical realism. This form is an artistic expression of experiences for which straightforward realism has not enough words but for which fantasy set in another world is too separate from this world. This paper examines the ways in which magical realism as a form embodies experiences of the Second World War, focusing on the comments and writings of Alan Garner, Susan Cooper, and Diana Wynne Jones, whose childhood experiences are manifested in the very structure of their stories.
Published
2007-07-23