Writing with a "Definite Purpose": L.M. Montgomery, Nellie L. McClung and the Politics of Imperial Motherhood in Fiction for Children

  • Cecily Devereux

Abstract

Résumé: Cet article replace les romans de L.M. Montgomery dans le contexte du féminisme canadien-anglais du début du siècle dernier: si elle reste avant tout un devoir à l'égard de l'empire britannique, la maternité est aussi un choix et une vocation pour les femmes. Le rapprochement suivi entre la série des récits consacrés à Anne et la trilogie de l'héroïne Pearlie Watson de Nellie McClung montre que la vision de la maternité chez ces deux romancières n'est pas si éloignée qu'on pourrait le croire car toutes les deux produisent des récits didactiques destinés aux jeunes filles. Leurs œuvres, qui relèvent de ce que C. Devereux appelle un nouveau genre impérial, le roman de la mère ou "Mutterroman", cherchent à inculquer chez les lectrices l'idéologie de la maternité au service de l'expansionnisme britannique au tournant du XXe siècle. Summary: This paper situates L.M. Montgomery's Anne books in the context of early-twentieth-century English-Canadian feminism, by tracing the ways in which Anne's narrative valorizes maternalism as an imperial "duty," but also as a choice and a profession for women. Montgomery's Anne series is aligned here with Nellie McClung's almost exactly contemporary Pearlie Watson trilogy: the similarities between the two suggest that Montgomery and McClung are not as politically disparate as they might seem, and that both women ought to be seen to be engaged in producing a didactic fiction for children. This fiction, described here as a new imperial genre that might best be understood as a "Mutterroman," works ideologically to inculcate young women readers into the culture of imperial motherhood, which had become so crucial to the work of expansion at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth.
Published
2007-07-25
Section
Articles